Viden er vejen til succes

Hvad er et hybridanlæg?

Et hybridanlæg adskiller sig kun på inverteren fra et almindelig anlæg, og på denne inverter kan man tilslutte et batteri. Inverteren holder øje med forbruget, og ved hvornår den skal sende strøm retur.

Den tekniske fordel er, at man kan gemme strøm, hvis man har overskud i stedet for at sælge strømmen, og bruge den når der ikke er tilstrækkelig produktion. Herved sparer man afgift, tariffer og moms.

Udfordringen er at batterie er dyre, og man kan ikke blot anvende en stribe 12V akkumulatorer til biler, da de ikke kan tåle den dybe afladning.

Vi anbefaler at man overvejer – med god grund.

Udfordringen er på nuværende tidspunkt, at det tager 17 – 80 år at tjene et batterianlæg med tilbehør hjem.

Meget simplet forklaret, hvis det koster 30.000 kroner at kunne gemme 5 kWh, så er antallet af gange, de 5 kWh skal gemmes og bruges, så mange at batteriet er tjenlig til udskiftning, inden det er tjent hjem.

Hvis du gerne vil kende disse grunde, læs da videre under priserne.

Komplette hybridanlæg, priser

De komplette anlæg består af en Huawei Hybrid inverter og Huawei batteri, begge med 10 års garanti, Hyundai solceller Full Black, Novotegra monteringsmateriel, kabler og stik.

Solcelleydelse Inverter AC Batteri
kWh
Pris inkl. moms
Eternittag
Pris inkl. moms
Tegltag
Pris inkl. moms
Fladt tag
2,37 kWp 2 kW 0
5
10
     
3,16 kWp 3 kW 0
5
10
     
3,95 kWp 3 kW 0
5
10
     
4,74 kWp 3,68 kW 0
5
10
     
6,32 kWp 5 kW 0
5
10
     
7,9 kWp 6 kW 0
5
10
     
           

Hvorfor vi opfordrer til omtanke

Dels er der nye billigere batterier om et par år, dels er der andre muligheder der er mere rentable, og endelig er det ret afhængig af din varmekilde.

Du har varmepumpe eller anden el-baseret opvarmning

Da et batterianlæg kun sparer afgift, tariffer og moms, kan du ikke tjene anlægget hjem.

Med primær opvarmning der er el-baseret, betaler du kun høj afgift af de første 4.000 kWh du bruger om året. Herefter er du nede på 0,8 øre pr. kWh. Da du alligevel skal købe mindst 4.000 kWh om året, er besparelsen kun ca. 50 øre pr. kWh, du kan gemme og bruge senere.

Antal gange om året du reelt kan gemme og bruge er ca. 150, hvis du har et solvarmeanlæg til varmt vand ca. 200 gange. Hvis det er 5 kWh batteri, er det en besparelse på 2,50 krone, gange 150 =375 kroner om året. Et batteri til 30.000 tager 30.000/375 = ca. 80 år at tjene hjem. Fremtiden ser dog anderledes ud.

Du har anden opvarmning

Med opvarmning der ikke er el-baseret betaler du en højere afgift, så det kan bedre betale sig.

Afgift, tariffer og moms af disse er ca. 1,80 krone.

Antal gange om året du reelt kan gemme og bruge er ca. 200. Hvis det er 5 kWh batteri, er det en besparelse på 9 kroner, gange 200 =1.800 kroner om året. Et batteri til 30.000 tager 30.000/1.800 = ca. 17 år at tjene hjem.

Men . . . det er værd at have med, at batteriet over tid mister kapacitet, hvorfor 20 år er mere retvisende. Fremtiden ser dog anderledes ud.

Med og uden el-baseret opvarmning – se andre muligheder længere nede på siden.

Du har en jagthytte eller et sommerhus uden strøm

Det kan være en god måde at få strøm til et hus uden mulighed – eller kun dyr mulighed – for at få strøm fra nettet. Bemærk dog at der skal anvendes en speciel type inverter og ikke en almindelig hybrid inverter, hvis den ikke tilsluttes nettet. Kontakt os venligst for et tilbud, så hjælper vi med beregning af anlæggets størrelse.

Eksempel på anden løsning

Investering i hybridløsning

4,74 kW hybrid løsning til eternittag med 5kHh batteri

Pris ca. 70.000

Årlig høst ca. 4.500 kWh

Årlig værdi ca. 7.500 kr.

Investering i større anlæg

7,9 kW almindeligt anlæg til eternittag

Pris ca. 65.000

Årlig høst ca. 7.500 kWh

Årlig værdi ca. 10.500

Investering forberedt til batteri

7,9 kW hybrid anlæg til eternittag uden batteri

Pris ca. 65.000

Årlig høst ca. 7.500 kWh

Årlig værdi ca. 10.500

Men der er nye produkter på vej! 3 ting kommer de nærmeste år til at forandre markedet for batterier til solcelleanlæg.

Den primære udfordring er batteriernes pris i forhold til kapacitet. Den mest anvendelige batteritype til et solcelleanlæg er Lithium baserede som man kender det fra mobiltelefoner. De store bilfabrikker arbejder med en ny type uden kobolt, kaldet Solid State, hos Tesla kalder man det for Type 4680. Januar 2022 har Tesla, Ford, BMW og Toyota, og sikkert flere, testbiler der kører på denne batteritype.

Forventningen er en halvering af prisen i forhold til kapacitet på selve batteriet.

Da vi må forvente at disse batterier er tilgængelige til solcelleanlæg i 2023, er vores forslag ikke at købe batterier nu, og at revurdere til den tid. Overvej fremtidssikring med hybrid inverter nu.

I stedet for at købe en dyr hybrid inverter, er der produkter på trapperne, der uafhængig af invertertype kan styre af- og påladning. En del af disse har intelligent styring, der ser på vejr og energipriser for de nærmeste dage, og vurderer om overskudsstrøm skal gemmes eller sælges. De foreløbige priser er lavere end merprisen for en hybrid inverter.

Undtagelsen er dog Huawei Hybrid invertere, der kun er marginalt dyrere, hvis overhovedet, og det kan være en måde at forberede sit anlæg til batteri. Se mere om disse under invertere.

Allerede nu kan man få el-biler der kan agere batteri for solcelleanlæg når den er hjemme, men udfordringen er, at de fleste bilfabrikker lige nu mener at en sådan anvendelse, er et brud på betingelserne om produktets tænkte anvendelse, og truer med at annullere bilens garanti. I skrivende stund er Hyundai og Fisker i overvejelser om at sige OK.

Det er ikke fordi vi har noget imod hybridanlæg, vi kan blot ikke skabe beregninger, der gør det rentabelt for brugeren. Endnu. Og da vi er vidende om at der er flere markante ændringer på vej, kan vi ikke rådgive uden at tage det med i overvejelserne.

Vi leverer som sagt gerne et hybridanlæg, eller indgår i dialog om andre muligheder. Send os en besked hvis du gerne vil have hybrid eller vejledning om andre muligheder, så hjælper vi gerne.